Thursday, December 5, 2013

Permulaan

Assalammualaikum.

Alhamdulillah, diberi kesempatan untuk menulis. Maaf post-post saya yang lama didelete atas sebab-sebab tertentu. Posting saya selepas ini InsyAllah akan bersifat lebih matang dan keterbukaan. Mungkin sudah
masanya saya menjadi dewasa dalam melontarkan ideologi saya yang tersendiri. InsyaAllah

Semalam saya sempat berbual dengan kakak melalui telefon. Seperti biasa kami hanya berbual biasa untuk berbasi-basian. Lantas saya bertanya pendapat kakak saya mengenai satu perihal yang mendatangkan kemusykilan (saya mengakui kakak saya lebih mengetahui perihal agama jika dibandingkan dengan saya). "Benarkah Rasullullah saw tidak menyebut "Ummati, Ummati, Ummati" semasa saat kawafan baginda? kerana ironinya, Aqis selalu mendengar cerita melalui para Ustaz dan Ustazah bercerita mengenai saat kewafatan baginda, ada menyebut ayat "Ummati, Ummati, Ummati". Aqis dapat info ini melalui sebuah ceramah yang Aqis dengar di Youtube."

Lalu kakak berkata " Wallahualam, Akak tak berani cakap. Cuma Akak yakin para ulama dahulu sudah mengkaji lebih dari kita, Akak tidak memandang serius dengan ayat tersebut, kerana ia hanya kata tetapi Akak yakin dengan wasiat yang ditinggalkan untuk kita, umatnya, supaya lebih akur kepada Allah. Cuma apa yang Akak boleh kata, kita sekarang berada di akhir zaman, pelbagai fitnah melanda. Jadi berhati-hati dan banyakkan berdoa daripada hati mudah menerima fitnah."

Saya berfikir kembali, ada kebenaran di dalam kata-kata tersebut.

Jujur saya berkata disini, kadang-kala dengan hanya mendengar ceramah dilaman media seperti televisyen, internet dan radio tidak mencukupi. Kita perlu seorang Guru. Ibu juga sering kali berpesan, adakala intipati yang disampaikan melalui media massa bersifat sonsang. Perlukan seseorang untuk dijadikan rujukan. Namun begitu, dari sudut bacaan juga pelu dicari.

Mungkin saya tak dapat jawapan yang dicari, tapi saya mendapat satu kesimpulan,. InsyaAllah

No comments:

Post a Comment