Monday, March 31, 2014

jiwa

jiwa aku kerap memberontak. Kadang-kala aku gagal mengawal perasaan. Aku terlampau mengikut nafsu. sedangkan aku tuan kepada nafsu. tetapi aku tewas. Kecundang, di garisan penamat. akhirnya memakan diri aku sendiri. jika nafsu aku pon aku kalah, mampukan aku menjadi ketua? menjadi pemimpin? pantaskah aku? amarah aku tidak mampu dibendung. lagi-lagi apabila dicurah dengan minyak panas. terbakar. terbakar hati. Gelap jiwa. Aku rela berdiam untuk menghilang marah. tetapi makin lama menjadi dendam. Ya! dendam. itu yang aku takut. perasaan benci, meluat menjadi dendam. apabila dendam kuasai diri, mereka aku lihat seperti sampah. busuk. jijik. jadi aku harus lari untuk hilang perasaan itu. tolong Bawa aku lari. lari dari keadaan ni. tetapi sampai bila? sampai aku mati kerana berlari? kelak aku yang lemah. kerana orang yang lari ialah mereka yang pengecut. Ya. itu aku. aku memang pengecut dari awal. masalah datang dari aku. aku yang gagal mengawal perasaan aku. minyak-minyak disekeliling boleh aku abai. butakan mata, pekakkan telinga! tetapi jangan sesekali tulikan hati. kerana ikutkan hati kelak disakiti. mana fikiran rasional aku? adakah hilang? dibawa angin? begitu mudah aku menolak kewarasan, kerana aku sendiri tidak waras. lantas, aku mengambil jalan. kembali menulis, mungkin satu aplikasi yang boleh aku guna pakai. kurang bercakap kerana mereka kerap terasa, aku menulis kerana mereka malas membaca,

No comments:

Post a Comment